Death Becomes Her (1992)

 

http://www.imdb.com/title/tt0104070/


Eller Döden Klär Henne som den så fint översattes till i Sverige.


Ibland måste man se om filmer för att se om de verkligen var så dåliga som man kommer ihåg dom eller om man kanske kan uppskatta dom på senare år.


Death Becomes Her
handlar om tre personer spelade av Glen Close, Bruce Willis och Goldie Hawn. Willis karaktär är plastikkirurg och är när filmen börjar tillsammans med Hawns karaktär, vilket snabbt förändras när Willis faller för Close och vi förflyttas då 14 år framåt i tiden. En bitter Hawn har efter psykiatrisk behandling skrivit en bok och de tre karaktärernas vägar korsas nu åter. Strävan efter evig ungdom är ett genomgående tema i denna film.


Jag minns att jag inte tyckte att denna film var speciellt bra då jag såg den när den släpptes. Det jag fastnade för om något var i så fall effekterna, klart man minns scenen där Goldie Hawn står med ett stort hål genom magen.

Efter att ha sett filmen åter en gång kan jag konstatera att den inte är speciellt bra, inte speciellt rolig (marknadsfördes som komedi) men att den speglar vårt samhälle på ett någorlunda träffsäkert sätt. Hetsen om att vara ung och vacker, smal och nätt återspeglas som de kvinnliga idealen och det känns som det stämmer in på vårt samhälle idag och den stress unga och även äldre kvinnor känner inför de skumma kroppsideal som existerar (i deta fall mest äldre kvinnor).


Men en film blir tyvärr inte bra bara för att den lyckas med lite och jag vet inte om tanken med filmen var att återspegla galna samhällsideal, det lämnar jag till regissören Robert Zemeckis att kommentera. Och hur mycket jag än försöker så kommer jag aldrig förstå varför man valt Bruce Willis till en av huvudrollerna. Men men, man kan inte förstå allt.

Betyg:



Se istället: Robert Zemeckis Forrest Gump (1994)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0