Ska Fredde Granberg lyckas?

 

Kommissarie Späck (2010) 


Det finns hur många amerikanska filmer som helst på detta tema.

Disaster movie (2008), Meet The Spartans (2008), Scary Movie 1-4 (2000-2006) för att nämna några dåliga exempel. Tyvärr är det de dåliga exemplen som det finns flest av, några få filmer har lyckats med detta koncept, jag tänker främst på Airplane (1980) och The Naked Gun (1988) men som ni ser så är det många år sen.

Så vad är det som säger att Fredde Granberg ska lyckas med att göra denna typen av film till en succé?

Tittar man på vad Fredde Granberg varit involverad i de senaste åren, d.v.s efter det att han och Peter Settman slutade arbeta ihop, så har han skrivit delar av tv-serien Hem Till Midgård och regisserat Dr. Mugg. Dessa två saker är vad Granberg skapat inom film och tv på 2000-talet och nu kommer alltså Kommisarie Späck. Ok, Han kanske är rätt man för jobbet men har han tagit sig vatten över huvudet?

Kommissarie Späck
startade som korta sketcher och har sedan översatts till ett långfilmsformat, känns det konceptet också igen?
A Night at the Roxbury (1998), Undercover Brother (2002), Waynes World (1992) och Blues Brothers (1980) är några filmer som alla bygger på sketcher från det legendariska tv-programmet Saturday Night Live (1975-?). Jag vet inte om ni ser samma mönster som jag, men det jag ser är att de filmer inom dessa två koncept som kombineras i Kommissarie Späck var bra för ungefär 10-20 år sedan, nu är de oftast sexistiska och tramsiga...men.

Jag har sett trailern och även om jag är skeptisk till den här typen av filmer så kan jag inte göra annat än le när Leif Andrée står och talar inför sina kollegor. 

Jag kommer att se den, och med så låga förväntningar så kanske jag bara kan bli positivt överraskad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0