Beck – Levande Begravd (2010)



http://www.imdb.com/title/tt1373498/


Beck
goes skräck…light.


Beck – Levande begravd
eller Beck nr 26 handlar om en galning som av någon anledning väljer att begrava sina offer levande i vältillverkade kistor och sen dör de i kistan när luften tar slut, brottslingar i dessa filmer är ofta kreativa även om de inte alltid är så originella.


Regissören Harald Hamrell har till denna film valt att satsa på chockeffekter och skräckfilmsliknande tilltag för att skrämma och få publiken att engagera sig. Jag anser inte att de fungerar riktigt men det är ett kul tilltag till en annars icke trovärdig historia. Det känns lite som man med sista Beckfilmen vill göra en svensk Seven (1995) eller något liknande men man lyckas inte riktigt. Persbrandt är bra på att vara förbannad och lite lagom cool mot Nathanaelsson karaktär som i denna film får ett betydligt större utrymme än i tidigare filmer och jag fruktar nästan för spinn-off filmer om Oskar Bergman, det får vi hålla tummarna för att det inte händer.


Men filmen är underhållande och även om jag har rackat ner lite på den så tycker jag att det är en av de bättre Beckfilmerna och en värdig avslutning (?) för dessa filmer.

Betyg:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0