Shutter Island (2010)




http://www.imdb.com/title/tt1130884/



Baserad på Dennis Lehanes roman Patient 67 och regisserad av Martin Scorsese.



DiCaprios
karaktär, Teddy Daniels, kommer till Shutter Island för att utreda försvinnandet av en kvinnlig patient från det sinnessjukhus som ligger på ön. Med sig har han sin nye medarbetare Chuck Aule (Mark Ruffalo). Väl på ön så är det mycket som inte stämmer och det finns ett stort problem, hur kan man ta sig ifrån ön?


Personligen brukar jag har lite svårt för huvudrollsinnehavaren Leonardo DiCaprio men i denna film tycker jag att han är riktigt bra. Man kan verkligen känna hur hans karaktär bryts ner ju längre filmen går och man fascineras av alla vändningar i historien. Scorsese lyckas med att bygga upp en obehagskänsla som hela tiden kryper med i filmen och som mot slutet eskalerar i en aha-upplevelse, eller?


Den enda fråga som jag ställer mig är varför filmen inte kunde heta Patient 67 som boken, men det känns som om det kvittar. Sen är det alltid trevligt att se Max Von Sydow, även om det känns som våra svenska stjärnor ofta får spela tyskar eller ryssar.


Betyg:





Se istället:
Nej, se.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0